De nieuwe Noordersluis

Zeesluis IJmuiden excursie

Zo’n 80 internationale masterstudenten van het vak Dilemma’s in Infrastructure Planning reizen deze weken door Nederland langs een drietal grote infrastructuurprojecten om daar te horen en zien wat de dilemma’s zijn. Vorige week dinsdag bezochten ze het sluizencomplex bij IJmuiden; ik was mee als begeleider. Het complex verbindt de Noordzee met (onder andere) de haven van Amsterdam. Het is een fascinerend stukje Nederland. Aan de ene kant is het ‘niemandsland’, met zware industrie zoals de Hoogovens. Aan de andere kant staan er oude sluiswachterswoningen tussen de sluizen, en ook de bebouwde kom van de gemeente Velsen ligt dicht tegen de sluizen aan. Het zijn niet alleen deze belangen die een rol spelen. Het Havenbedrijf Amsterdam speelt ‘op afstand’ een invloedrijke rol; zij wil graag grotere (cruise)schepen naar haar haven lokken om internationaal concurrerend te zijn. Ondertussen is het sluizencomplex een primaire waterkering, dus ook de waterveiligheid moet geborgd blijven. Weet al die functionaliteiten maar eens bij elkaar te brengen. Ik heb nu dan ook al meerdere keren gehoord dat het ‘managen’ van een sluisproject een stuk uitdagender is dan – zeg – een stuk snelweg.

Ik schreef al in een eerder blog over de nieuwe Noordersluis (zie hieronder). De bouw is onlangs begonnen en de sluis wordt naar verwachting in 2019 opgeleverd.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s