Op de fiets door Groningen

fietsstad

Marco te Brömmelstroet (Universiteit van Amsterdam) observeert in een bijdrage aan Ruimtevolk dat fietsonderzoek steeds meer (academische) aandacht krijgt in Nederland. Groningen is op dit moment druk zichzelf te promoten als dé fietsstad van Nederland. Zo’n 61% van alle verkeersbewegingen worden in de stad met de fiets afgelegd. The Guardian schreef vorig jaar een enthousiast verhaal over het verkeerscirculatieplan uit de jaren ’70, geïnitieerd door de toen pas 24-jarige Max van den Berg. De fiets kreeg toen ruim baan in het centrum. Onlangs las ik een kritische beschouwing van Groningen als fietsstad op het weblog Bicycle Dutch. De schrijver, Mark Wagenbuur, had zich goed verdiept en stipt mooi alle fietsknelpunten in de stad aan. Is in Groningen de wet van de remmende voorsprong van kracht? Groningen is een compacte studentenstad, wat al veel fietsverkeer verklaart. De weg ingezet in de jaren ’70 heeft dit alleen maar versterkt. Wagenbuur constateert dat de laatste jaren er weinig is gebeurd. Geen autovrije straten, fietsers en bussen die elkaar in de weg zitten, lastige en onveilige kruispunten voor fietsers. Nee, zo concludeert Wagenbuur, Groningen heeft weinig kans om de prijs ‘Fietsstad 2016’ binnen te halen.

Het blog van Marco te Brömmelstroet is hier terug te lezen. Is Groningen dé fietsstad van Nederland? Hier een kritische blik (in het Engels). Ook the Guardian schreef over Groningen als fietsstad.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s