De plek als merk

Eindhoven Zwembad

Door de promotie van Eduardo Oliveira (tegenwoordig werkzaam als postdoc bij Swiss Federal Research Institute WSL in Zürich) heb ik de afgelopen week meer gehoord en gelezen over place branding. Plekken (steden, regio’s) worden steeds meer neergezet als merken. Een persbericht van de gemeente Eindhoven stelt bijvoorbeeld: “Op dinsdag 4 juni 2013 presenteren citymarketingorganisatie Eindhoven365 en gemeente Eindhoven het nieuwe merk Eindhoven.” Alsof Eindhoven nooit bestaan heeft. Je presenteert en positioneert jezelf dus als stad – en daarmee onderscheidt je je. In Eindhoven kiezen ze bijvoorbeeld voor de pijlers technologie, design en kennis. Ze sluiten mooi aan bij de geschiedenis van Eindhoven (Philips, DAF) en waar ze nu voor staat als ‘brainport’. Deze termen moet je in alles wat je als gemeente organiseert terug laten komen. Het Pieter van den Hoogenband zwembad zit bijvoorbeeld vol met technische snufjes, sensoren en camera’s, die vernieuwende beelden opleveren tijdens de Swim Cup. Andere Eindhovense elementen die niet goed aansluiten, zoals Stratumseind of PSV, zijn bewust geen onderdeel van het merk. Laat je je eigen pijlers niet goed aansluiten bij zulke evenementen, dan dreigt het slechts een leuk feestje te worden, dat compleet los staat van wat je als stad wilt uitstralen. Een voorbeeld is de Grand Départ van de Tour de France afgelopen zomer in Utrecht. Ook met alleen een goede slogan (‘Er gaat niets boven Groningen’) of een fancy logo red je het niet als plek. Het is mij allemaal wel erg veel marktdenken in het aantrekkelijker maken van plekken.

Het Merk Eindhoven heeft zelfs een eigen website.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s