De kracht van het ontwerp

ontwerp-utrechtring

Vandaag las ik een mooi artikel van Niels Heeres (Grontmij, Rijksuniversiteit Groningen) en collega’s over hoe de werelden van infrastructuur en ruimtelijke ordening beter met elkaar verbonden kunnen worden. Ondanks het al lang gepredikte geïntegreerde gebiedsontwikkeling komt het maar weinig echt van de grond. Zoekt de infrastructuurwereld het al snel in een technische oplossing van A naar B, de wereld van de RO zoekt daarentegen graag naar consensus, een gedeelde visie waar alle betrokkenen in het gebied zich in kunnen vinden. Heeres laat mooi zien hoe – grofweg gezegd – de ingenieurs (infrastructuur) en de planologen (ruimtelijke ordening) bij elkaar kunnen komen door samen te ontwerpen. Het ontwerp laat de discussie starten en maakt snel duidelijk hoe belangen verbonden kunnen worden. Het houdt rekening met de technische aspecten én lokale gebiedswensen: een combinatie van ‘technisch ontwerp’ en ‘relationeel ontwerp’. De ontwerper wordt als het ware een facilitator. Succesvolle voorbeelden die in het artikel worden aangehaald zijn het Ruimte voor de Rivier project bij Nijmegen en de Utrechtse ringweg. Een inspirerend verhaal, kortom, voor hen die werken op het snijvlak van infrastructuur en ruimtelijke ordening.

Het artikel van Niels Heeres en co-auteurs zal binnenkort verschijnen in de Journal of Transport and Land Use.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s