Composiet in de Deltawerken?

Oosterscheldekering.jpg

De Oosterscheldekering is nooit af. De keren dat ik er langs fiets staat bijna altijd wel een deel in de steigers. De schuiven vragen om veel onderhoud. Reden genoeg voor de beheerder, Rijkswaterstaat, om goede materialen te gebruiken. Traditioneel wordt er veel met beton, staal en (in mindere mate) hout gewerkt. Zowel Rijkswaterstaat als private partijen zijn op zoek naar slimmere, duurzamere materiaalkeuzes. De oplossing is misschien wel schuiven van composiet. In ons onderzoek naar de Nederlandse sluizensector van twee jaar geleden schuurden we hier ook tegenaan. Dé innovatie waar geïnterviewden vaak mee aankwamen was de composietdeur, begin dit jaar geplaatst in sluis III in het Wilhelminakanaal bij Tilburg. Een deur dus van kunststof, die langer mee zou kunnen gaan. Ook is een composietdeur een stuk lichter dan een houten of stalen deur. Bouwbedrijf Heijmans ontwikkelde de deur samen met FiberCore Europe. Dit laatste bedrijf heeft de ambitie om dit materiaal ook toe te gaan passen op de Oosterscheldekering. De sluis in het Wilhelminakanaal is dan ook de vuurdoop: kan het? Er is door Rijkswaterstaat bewust voor gekozen om klein te beginnen, de vraag is nu of het opgeschaald kan worden. Dat is niet alleen een technisch vraagstuk, maar belangrijker nog, durft men het aan? Om daar iets van gevoel voor te geven: een paar jaar geleden berichtte RTL Nieuws over achterstallig onderhoud bij de Oosterscheldekering. De Minister kon meteen naar de Tweede Kamer komen om opheldering te geven over de staat van deze belangrijke primaire waterkering.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s