De groei van Schiphol

Schiphol

Schiphol bestaat dit jaar honderd jaar. Vrijdag berichtte De Telegraaf dat er een “broertje voor Schiphol” zou kunnen komen vanaf 2030: Schiphol-West, gelegen tussen de A4, A5 en A9. Donderdag was ik op Schiphol, als deelnemer van het Next Generation Infrastructures congres. Historicus Marc Dierikx sprak wat inleidende woorden over het ontstaan van Schiphol. Er zat geen groot idee achter om een vliegveld in de Haarlemmermeer te laten ontstaan. In 1916, tijdens de Eerste Wereldoorlog, kocht de Minister van Oorlog een aantal hectaren land voor een militair vliegveld in deze polder omdat de prijs zo laag was. Later werd het ook een civiele luchthaven. Schiphol was lange tijd alleen te bereiken per auto. Vliegen was voor de rijken, en alleen de welgestelden hadden een auto. Pas later, vanaf ongeveer de jaren ’80, werd Schiphol ook ontsloten via het spoor. Inmiddels is Schiphol gegroeid tot een vliegveld waar meer dan 60 miljoen passagiers per jaar passeren. Voor zo’n 70% van de passagiers is Schiphol een tussenstation; Schiphol is een belangrijke hub in Noord-Europa. Schiphol zou graag doorgroeien richting de 85 miljoen passagiers per jaar om die positie te behouden. Een deel van die groei kunnen de vliegvelden Lelystad en Eindhoven opvangen, maar niet alles. Uitbreiden lijkt daarom onontkoombaar, las ik in Elsevier. In de jaren ’70 waren er prognoses dat Schiphol rond het jaar 2000 100 miljoen passagiers zou verwerken. Zo’n vaart heeft dus niet gelopen, maar de trend lijkt duidelijk: de groei zet onverminderd door.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s