Coördineren tussen schakels

markfrequin.jpg

Op het NGInfra congres hield Mark Frequin, directeur-generaal van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, een introductie. Hij maakte al snel duidelijk: beperk jezelf niet door naar één plek te kijken. De nationale mainports Schiphol en de Rotterdamse haven moet je vooral niet in isolatie zien. Tilburg en Venlo zijn bijvoorbeeld belangrijke schakels voor Rotterdam; Schiphol heeft Lelystad en Eindhoven nodig. Het helpt de economie om dit goed geregeld te hebben; en zal verdere groei ook weer mogelijk maken. In Frequins termen, “economie=mobiliteit=economie”. Het betekent ook dat een goede coördinatie en samenwerking vereist is. Sinds vorig jaar gebruiken de havens van Amsterdam en Rotterdam bijvoorbeeld hetzelfde management-systeem. Het klinkt eenvoudig, maar de rest van het congres liet zien hoeveel obstakels er nog op de weg liggen. Infrastructuurbeheerders opereren soms compleet langs elkaar heen. Niet zo verrassend, ze hebben elk een eigen agenda en sturing. Tegenwoordig proberen partijen als ProRail, Rijkswaterstaat en Alliander elkaars projecten op elkaar af te stemmen. Als ProRail ergens bezig gaat, voert Rijkswaterstaat ook mooi meteen haar onderhoud uit. De uitdaging zit ‘m in het samen programmeren op de lange termijn. Maar wie durft er als eerste te gaan schuiven in zijn planning?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s