Vol gas voor de zelfrijdende auto?

zelfrijdendeauto.jpg

Vorige week werd bekend dat de eerste dode door een zelfrijdende auto, de Tesla Model S, is gevallen. Zoals de Volkskrant dit weekend concludeerde: de auto redt het nog niet zonder u. Op het TRA2016 congres, afgelopen april in Warschau, braken Europese overheden en onderzoeksinstituten hun hoofd er al over. Hoe kan de zelfrijdende auto veilig geïntroduceerd worden op de Europese weg? Moeten we – zoals de Volkskrant ook stelt – mensen de handen aan het stuur laten houden en daarmee menselijke fouten accepteren, of accepteren we een ‘oh shit’-moment? Zulke momenten zullen bijvoorbeeld ontstaan door fouten in de computersoftware. Accepteren we dus dat we onze veiligheid ‘uitleveren’ aan computersystemen, systemen die fouten kunnen maken? Het antwoord neigde naar nee op het congres; een nieuwsbericht als vorige week zal dat antwoord alleen maar versterken. Naast de vraag hoe we een zelfrijdende auto kunnen introduceren, zouden we ook veel meer de discussie moeten voeren waarom we dit precies willen. De gemeente Ooststellingwerf hoopt bijvoorbeeld dat een zelfrijdende wagen onrendabele buslijnen kan vervangen, wat de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio kan versterken. Dit probeert ze de aankomende drie maanden uit op de openbare weg in Appelscha, zoals Verkeersnet berichtte. Voor de zekerheid zit er wel nog een steward in de wagen die desnoods op de noodknop kan drukken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s