Switchen van studie

adverteren.jpg

“Think bold”, zegt een advertentie van de Rijksuniversiteit Groningen op treinstation Amsterdam Sloterdijk. De boodschap: kom bij ons een master doen. In Groningen is het niet anders. De Universiteit van Amsterdam adverteert daar zichzelf als plek “where opinions get challenged.” Met de harde knip (sinds collegejaar 2012-2013) kunnen studenten pas met hun master beginnen als ze hun bachelor volledig hebben afgerond. Studenten rollen daardoor minder snel door binnen dezelfde universiteit, zoals voorheen vaak het geval was. Groningen ‘verliest’ door de harde knip studenten aan andere universiteiten, meldde de Volkskrant vorig jaar. De advertenties in universiteitssteden laten zien: de strijd om de toekomstige masterstudent brandt los. Het blijft toch opmerkelijk dat publieke instellingen als universiteiten meer aan marketing gaan doen: veranderen studenten langzaam in klanten? Het lijkt een keurslijf waarin de universiteit steeds vaker gedrukt wordt; ‘ze moet wel’, heet dat dan. De vraag blijft in hoeverre de universiteit dit ook moet opzoeken, zoals nu lijkt te gebeuren met landelijke reclames. Overigens – de RUG-advertentie is ook in eigen stad te zien.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s