Politiek rondom de MKBA

nijmegenlent

Veel presentaties op het boeiende Colloquium Vervoerplanologisch Speurwerk (CVS, 24-25 november in Zwolle) gingen in op verkeers- en vervoersmodellen en afwegingskaders als de MKBA. In dat opzicht was de presentatie van Niek Mouter (TU Delft) misschien niet verrassend, maar wel ontnuchterend. Hij vertelde over het politieke spel rondom MIRT-projecten. Alle modellen en tools ten spijt, gaan bestuurders vaak hun eigen weg. Kamerleden “uit de regio” proberen bijvoorbeeld hun regio te helpen. Zwollenaren Arie Slob, Co Verdaas en Eddy van Hijum werden zelfs “de Zwolse maffia” genoemd. Zoals ook in Trouw stond, “regionalo’s realiseren zich dat er bij de volgende kandidaatstelling steevast wordt afgerekend.” De stijl van bestuurders maakt ook uit: de ene minister laat de boel de boel, de ander zit er bovenop en wil lintjes kunnen knippen. Dan zijn er ook nog de ambtenaren: mogen zij hun eigen mening geven en proberen bij te sturen? Of waaien ze met elke wind mee? De interpretatie en het gebruik van MKBA’s is dus duidelijk politiek gemotiveerd. Dat brengt de ‘objectieve’ vervoersplanoloog in een lastig parket: doet het er nog toe wat hij/zij aandraagt? De deelnemers aan het CVS Congres hadden daar nog geen antwoord op.

Lees hier een gerelateerd stuk over het gebruik van MKBA’s door politici geschreven door Niek Mouter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s