Weer asfalt rollen?

file

Nu de economische groei weer aantrekt, klinkt de asfaltlobby ook steeds luider. Meer asfalt lost alleen weinig op, het is hooguit een kortetermijnoplossing. De maatschappelijke baten van snelwegen mogen wellicht hoog zijn; dat zijn de kosten ook, omdat gewerkt moet worden in (zeer) verstedelijkt gebied. Pepijn van Wijmen (APPM) en Bas Govers (Goudappel Coffeng) hielden in Het Financieele Dagblad van afgelopen zaterdag daarom een ander pleidooi: “We ontkennen het belang van de auto niet. Wel pleiten we voor een samenhangende strategie waarbij de aandacht verschuift van het oplossen van files op te lossen naar het beheersbaar houden van reistijden per auto.” Vereist wordt dus om breder te kijken naar mobiliteits- en bereikbaarheidsvraagstukken. Dat vraagt ten eerste om het denken in meerdere modaliteiten (openbaar vervoer, fiets én auto) en hoe ze elkaar kunnen aanvullen. Ten tweede zou de mobiliteit kunnen worden beïnvloed door meer te bouwen rondom OV-knooppunten (denk aan transit-oriented development) en de grote steden te intensiveren. De vraag naar woningen zou door overheden meer verknoopt kunnen worden met vragen rondom bereikbaarheid – door bijvoorbeeld niet in een groen weiland te gaan bouwen. Wijmen en Govers schetsen een duidelijk beeld van een toekomstig mobiliteitsbeleid: wie gaat ermee aan de slag?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s