Uit het moeras

PhdComics.jpg

“Echt leuk is er natuurlijk niets en dat is maar goed ook,” schreef Remco Campert vorige week als Somberman in de Volkskrant. Is dit de essentie van een promotietraject? Elke promovendus lijkt op zijn minst één keer verstrikt te raken in zijn onderzoek. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik niet de enige ben. Het is een fijne gedachte dat de rest – mijn medepromovendi – in hetzelfde schuitje zit, als je bijvoorbeeld weer eens een volgepropte en slecht gestructureerde presentatie bijwoont of een paper leest dat alle kanten op schiet. Stug doorgaan is het devies – luctor et emergo: ik worstel en ik kom boven. Eerstejaarsstudenten waarschuwde ik vorige week in een gastcollege voor de forse voorbereidingstijd die je nodig hebt voor het doen van goed onderzoek. In mijn geval: er gaan maanden aan vooraf voordat er een artikel ligt dat goed genoeg is om op te sturen naar een internationaal tijdschrift, wat uiteindelijk misschien tien of twaalf pagina’s telt. Ook al gebruik je meer dan de helft van de gelezen literatuur niet, je moet het wel hebben gelezen om er boven te staan. Uiteindelijk ontworstel je je aan het moeras. Niet vanzelf, maar met pijn en moeite. Ik hoor mijn begeleider Somberman al echoën: en dat is maar goed ook.

Bovenstaande afbeelding is afkomstig van Jorge Cham / PhDcomics.com.

Geef een reactie

