De combitunnel van Nijverdal

nijverdal

Vorige week vrijdag kwam ik met de trein aan in Nijverdal. Een imposante tunnel en station, zo tussen Salland en Twente, waardoor je er een flinke stad zou verwachten. Eenmaal uitgestapt deed de Grotestraat ernaast gelukkig al een stuk kneuteriger aan. Een paar jaar geleden was deze straat nog onderdeel van de N35, een belangrijke verbindingsroute in Overijssel. Doorgaand verkeer moest dwars door de winkelstraat. Na decennia gesteggel werd uiteindelijk gekozen voor een tunnel; Nijverdal heeft geen rondweg gekregen zoals veel andere dorpen. In 2013 werd de gecombineerde spoor- en autotunnel, de Salland-Twentetunnel (600 meter lang), opgeleverd. De N35 werd zo om het centrum geleid met een nieuw tracé en kwam daardoor naast het spoor te liggen. Gezamenlijk zijn ze in een tunnelbak gelegd. Leuk detail uit de Tubantia: naar verluidt schetste een lokale kroegbaas al in 1975 zo’n tunnel op de achterkant van een bierviltje. Verwacht wordt dat de leefbaarheid in het dorp zal verbeteren: de spoorwegovergangen zijn verdwenen en Nijverdal is met een nieuw aantal viaducten en bruggen beter verbonden. Tevens is er een park op ontwikkeld op het dak van de tunnel. Het ‘combiplan’ (€220 miljoen) is grotendeels gerealiseerd met Rijksgeld (uit het MIRT); ook de regionale overheden leverden een bijdrage. Het resultaat is, volgens Trouw, een “luxe dorpsstation”.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s