Van parkeren naar publieke ruimte

Circulatieplan Gent.jpg

Vorige week stond de donderdagochtend van het geslaagde CVS Congres in Gent in het teken van het Circulatieplan. Geïnspireerd op het verkeerscirculatieplan van Groningen (1977), voerde Gent iets vergelijkbaars in afgelopen april. De officiële evaluatie volgt pas volgend voorjaar, maar nu kan al voorzichtig worden gesteld dat het een succes is, zo bleek uit de presentaties van het IVA Mobiliteitsbedrijf en Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken. Het autoverkeer kan voortaan niet meer door de binnenstad heen, maar is aangewezen op de stadsring R40. De binnenstad is opgedeeld in zes sectoren, die elk apart via de R40 te bereiken zijn. Doorsteken tussen de sectoren kan niet met de auto. Tevens is er veel meer ruimte voor de fiets gekomen, geïnspireerd op de Nederlandse fietsstraten. De zes sectoren beslaan gezamenlijk een veel groter oppervlak dan het stuk binnen de Groningse diepenring; de diameter is in Gent 3 à 3,5 kilometer tegenover 1 in Groningen. De aansluitende fietsexcursie liet zien hoeveel lege plekken er opeens in de binnenstad beschikbaar komen als de auto er niet meer komt. Brede bruggen kunnen worden heringericht als verblijfszone en parkeerplaatsen door de stad zijn met kleine ingrepen omgetoverd tot publieke ruimte. Veel mensen zijn positief, sommige winkeliers klagen nog. Zoals schepen Watteeuw zei: the proof of the pudding is in the eating, binnenkort met de gemeentelijke verkiezingen.

Advertenties

One thought on “Van parkeren naar publieke ruimte”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s